1. športové hry ZBHS
6. júna 2018
Nad balkónmi stále visia otázniky
21. júna 2018
1. športové hry ZBHS
6. júna 2018
Nad balkónmi stále visia otázniky
21. júna 2018

Vyúčtovanie: náklady za teplú vodu sa počítajú po novom

[SME; 134/2018; 12/06/2018; s.: 1,2; Diana Schniererová ; Zaradenie: Bývanie a reality]

Čas na vyrovnanie nedoplatkov za byt sa kráti. Uhradiť ich treba do konca júna

Na vyplatenie nedoplatkov za bývanie ostávajú necelé tri týždne. Rovnaký čas majú správcovia bytov na vrátenie preplatkov.

Ako ste hospodárili v minulom roku, je už jasné. Ročné vyúčtovanie služieb spojených s bývaním by ste mali mať už dva týždne na stole. Správcovia ich posielali do konca mája. Na prípadné reklamácie a doplatenie nedoplatkov majú vlastníci bytov obyčajne jeden mesiac. Rovnaký čas má spoločenstvo alebo správa na vyplatenie preplatkov. „Obvykle je táto lehota stanovená do 30 dní od prevzatia vyúčtovania alebo do 30. júna,“ spresnila Otília Leskovská zo Združenia pre lepšiu správu bytových domov. Môže sa však stať, že správca nemá dosť peňazí na vyrovnanie preplatkov. Najmä v prípade, že ich má vyplatiť veľa. Netreba hneď viniť správcu, môžu to mať na svedomí vaši susedia. Každý bytový dom musí mať podľa zákona osobitný bankový účet, kam sa poukazujú všetky prostriedky od vlastníkov bytov – zálohové platby aj príspevky do fondu opráv.

Môže sa však stať, že na účte domu nemáte vytvorenú dostatočnú rezervu. Alebo máte v dome viacerých neplatičov, ktorých nedoplatky zákonite chýbajú na účte domu. „Ostatní vlastníci bytov v dome sú tak rukojemníkmi nezodpovedného neplatiaceho suseda,“ vysvetlila výkonná riaditeľka Združenia bytového hospodárstva na Slovensku Anna Krajčiová. Problém s neplatičom býva beh na dlhú trať. „K radikálnemu riešeniu, ktorým je exekúcia alebo dražba bytu, možno pristúpiť až v prípade, že dlh prevyšuje sumu dvetisíc eur,“ dodala. V každom prípade by mal byť spôsob vracania preplatkov ošetrený už v zmluve o výkone správy. „Ak nastane situácia, že správca nemôže vyplatiť preplatky z vyúčtovania včas, treba vzájomnou dohodou hľadať vhodné riešenie vzniknutého problému,“ konštatovala Krajčiová.

Príčiny nedoplatkov

Horšie je, ak vám na vyúčtovaní svieti nedoplatok. Ich dôvodom najčastejšie býva, že vlastníci bytov neplatia zálohové platby vôbec alebo platia menej, ako určuje mesačný zálohový predpis. „Ani pravidelné platenie záloh v plnej výške ešte nemusí byť zárukou, že nedoplatok za byt nevznikne,“ upozornila Krajčiová. Vtedy treba hľadať príčinu inde. Najčastejšie býva za nedoplatkami vysoká spotreba tepla alebo teplej vody. Počas roka sa môže napríklad zmeniť cena služieb, ktoré vlastníci využívajú. Rozdiel môže vzniknúť aj po zavedení nového spôsobu rozpočítavania nákladov. Alebo sa môže zmeniť počet osôb, ktoré v byte bývajú. „V týchto prípadoch nebývajú nedoplatky výrazne vysoké, pretože správca vie včas prepočítať zálohové platby tak, aby aspoň orientačne pokryli predpokladané náklady,“ konštatovala odborníčka. Zbytočný nedoplatok vás môže zaskočiť napríklad aj vtedy, ak sa vám v priebehu roka pokazí vodovodná batéria alebo vám začne pretekať nádržka toalety. „Ak užívateľ bytu takúto poruchu včas neodhalil a neodstránil, bude si musieť za zbytočne pretečené množstvo vody priplatiť.“

Najprv platba, potom reklamácia

Dlh v ročnom vyúčtovaní nákladov na byt treba zaplatiť aj v prípade, ak ste v ňom našli chybu a plánujete ho reklamovať. Ak ho nevyplatíte, hrozia vám úroky z omeškania. Pozor, pokuty môže správca vyčísliť aj za oneskorené úhrady zálohových platieb alebo ak platíte menej, ako vám vyčíslil v zálohovom prepise. Časť reklamácií sa často týka práve týchto sankcií ľudia nevedia, že ich podpísali v zmluve o správe.

Voda po novom

Novinkou tohtoročného zúčtovania sú pravidlá na rozpočítavanie spotreby teplej vody. Menej výhodné sú pre domácnosti s menšou spotrebou. „Prvýkrát sa použil nový pomer základnej a spotrebnej zložky, pričom základná zložka je 20 percent a spotrebná zložka 80 percent celkových nákladov,“ vysvetlila Otília Leskovská. Pôvodne sa tieto náklady rozpočítavali v pomere 10/90. „Zvýšené náklady zaznamenávajú najmä koneční spotrebitelia, ktorí majú nízke spotreby vody alebo si teplú vodu pripravujú individuálne,“ dodala Sylvia Martinkovičová zo spoločnosti ista Slovakia. Zvýšili sa aj sankcie. Ak si majiteľ odmietol dať inštalovať merač alebo s ním manipuloval, zaplatí až trojnásobok priemernej spotreby teplej vody na byt. Keďže sa náklady na vodu, ale aj teplo rozpočítavajú na základnú a spotrebnú zložku, platí za ne každý – aj ten, kto by teoreticky nekúril a za celý rok nepúšťal teplú vodu. Teda aj v prípade, že v byte celý rok nikto nebýval.

Ako na kontrolu

Kontrola správnosti účtu za byt nie je jednoduchá. Samotné vyúčtovanie nemá presne stanovenú formu, musí však obsahovať základné údaje. „Každú jednu službu, ktorú vlastník platí, musí mať aj vyúčtovanú,“ zdôraznil Leskovská. V zásade si však môžete skontrolovať aspoň správnosť vstupných údajov, z ktorých správca vychádzal pri vyúčtovaní. Na účte by ste mali nájsť údaj o množstve spotrebovanej teplej a studenej vody, ktoré si môžete porovnať s odpočtom vodomeru ku koncu roka. To isté platí pre množstvo spotrebovaného tepla, ktoré namerali merače na radiátoroch alebo merače tepla pri vstupe do bytu. Skontrolujte si aj správnosť údaju o počte osôb, ktoré byt používajú – od neho sa odvíjajú viaceré platby, najčastejšie spotreba elektriny za osvetlenie spoločných priestorov, elektrina na výťah či odvoz domového odpadu. Zosumarizujte si tiež zálohové platby, ktoré ste uhradili za zúčtovacie obdobie. Môže sa stať, že vinou ľudského faktora správca nezapočítal všetky.

Porovnanie môže krívať

Spoliehať sa na porovnanie účtu s účtom suseda, ktorý má rovnako veľký byt a rovnaký počet detí, nie je podľa odborníkov cesta. Každá domácnosť má totiž iné zvyky – inú spotrebu vody, preferuje iný teplotný komfort počas zimných mesiacov. Ak by ste sa rozhodli hľadať chybu vo vyúčtovaní v účtoch susedov, narazíte na prekážku. Správca vám síce musí ukázať všetky dokumenty týkajúce sa správy domu či čerpania peňazí z fondu opráv, ale k účtom susedných bytov vás nepustí. „Nemá oprávnenie na sprístupňovanie takýchto údajov,“ uzavrela Krajčiová.

Vykurovacia sezóna a vyúčtovacie obdobie nie je to isté.

Účty, ktoré dostali domácnosti do konca mája, vypovedajú o hospodárení s teplom za vyúčtovacie obdobie, teda za kalendárny rok 2017.

Ako sme hospodárili s teplom od januára do marca 2018, keď nás prekvapil studený február a azda ešte chladnejší marec, budeme vedieť až v máji 2019.

Prvé mesiace tohto roka sa sčítajú s prvou časťou vykurovacej sezóny, ktorá sa začne v septembri 2018.

Pridaj komentár