ByPo spol. s r.o., Ružomberok
19. septembra 2017
Pracovná cesta do Slovinska
2. októbra 2017

Správa domu nie je len kosenie trávy

 

[SME; 215/2017; 19/09/2017; s.: 6; dsch ; Zaradenie: Bývanie a reality]

 

Developeri chcú mať kontrolu nad projektmi aj po kolaudácii

Kolaudáciou sa to nekončí. Developeri čoraz častejšie berú do vlastných rúk aj správu bytových domov. Niekedy patrí k službám aj domovník, ktorý je k dispozícii nepretržite.

Hoci správcovský biznis nie je finančne zďaleka taký zaujímavý ako developerský, viacerí investori zakladajú dcérske spoločnosti, ktorých zameraním je správa bytov. Klientom prostredníctvom nich poskytujú akýsi pozáručný servis. „Keď od nás klient kúpi nehnuteľnosť za 100- alebo 200tisíc eur, chceme mu k nemu dať aj dobrý servis,“ zdôvodnil obchodný riaditeľ developerskej spoločnosti Lucron Peter Kavecký. Motívov, prečo sa jeden z najväčších developerov u nás rozhodol pre takýto postup, je viacero. Jedným z nich boli aj negatívne skúsenosti s existujúcimi správcovskými firmami. „Správcovské spoločnosti si niekedy zjednodušujú prácu. Pri novostavbách sa často odvolávajú na developera, že ten si zle urobil svoju prácu,“ dodal Kavecký. Dcérska spoločnosť Lucronu Bytrex funguje asi rok a zatiaľ spravuje dva projekty – Arboria park v Trnave a Malé Krasňany v Bratislave, ktoré investor kolauduje po častiach. Postupne by mala pod svojou správou zastrešiť aj ďalšie projekty investora. „Každý projekt – Malé Krasňany, Arboria Trnava, Urban residence (ešte je vo výstavbe, pozn red.) – bude mať svojho správcu, ktorý bude pre vlastníkov prvým kontaktom a bude zabezpečovať všetky služby potrebné pre prevádzku bytových domov,“ spresnil Kavecký. Imagine development, ktorý postavil Hájpark pri Dostihovej dráhe v bratislavskej Petržalke, spravuje časť svojich rezidenčných projektov prostredníctvom spoločnosti Imagine Servis. „Hájpark vznikol kompletne v našej réžii. Navrhli sme ho, postavili sme ho a chceme mať nad ním aj naďalej kontrolu,“ zdôvodnil architekt a developer Drahan Petrovič.

Cena vs. komfort klienta

Správcovské spoločnosti, ktoré založili samotní developeri, nehrajú na cenu. Priemerná výška odmeny pre správcu v zabehnutých firmách je osem eur za byt na mesiac. „V Malých Krasňanoch je výška správcovského poplatku za byt 10 eur bez DPH mesačne,“ spresnil Kavecký. „Nejde o cenu, skôr ide o komfort klienta,“ dodal. Bonusom je u niektorých správcov domovník, ktorý je nepretržite k dispozícii. V spomínaných projektoch ho má napríklad Hájpark. „Po dobudovaní parku sa v Hájparku bude domovník starať aj o tento park,“ dodal Petrovič. Majitelia bytov budú potom prispievať v rámci poplatku správcovi aj na údržbu parku – podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu.

Ako nájsť dobrého správcu

Vznik nových správcov pod hlavičkou developerských firiem zaznamenali aj správcovské organizácie. „Takýchto prípadov je viac,“ povedala riaditeľka Združenia bytového hospodárstva (ZBHS) Anna Krajčiová. Nie je podľa nej na škodu veci, keď sa investor o nehnuteľnosť stará aj po odovzdaní projektu. „Sám najlepšie vie, či sa niekde neodchýlil od projektu. A tiež si vie lepšie vydupať reklamáciu u dodávateľov,“ dodala. Kameňom úrazu pri nových správcoch môže podľa nej byť nedostatok skúseností. Pod správu bytov totiž spadajú prevažne zložitejšie úkony, ako je kosenie trávy okolo bytovky či včasná výmena žiaroviek v spoločných priestoroch. „Vlastníci by sa mali zaujímať o to, či má správca vytvorené dostatočné personálne a materiálne zázemie na výkon správy,“ radí Krajčiová. Pri výbere správcu si preverte, či má firma dosť kvalifikovaných ľudí a akú má povesť. „Vždy je dobré vopred sa informovať, pre ktoré bytové domy má správca uzatvorený zmluvný vzťah, či sú vlastníci v týchto domoch spokojní so správou, na akej úrovni je vzájomná komunikácia správcu a vlastníkov,“ dodala Krajčiová.

Prísnejšie pravidlá

Od budúceho roka sa sprísňujú pravidlá pre správcovské firmy. Budú sa musieť povinne registrovať v zozname správcov, ktorý bude viesť na svojej stránke ministerstvo dopravy a výstavby. Registrácia v zozname má byť zárukou odbornej spôsobilosti správcu, povinné bude poistenie zodpovednosti za škodu. Každý správca musí mať po novom zriadenú kanceláriu dostupnú verejnosti a otvorenú minimálne dva dni v týždni štyri po sebe nasledujúce hodiny. Správcu musí mať novopostavený bytový dom už pri prevode prvého bytu do osobného vlastníctva. Vlastníci bytov ho môžu v prípade nespokojnosti vymeniť po prevode nadpolovičnej väčšiny bytov a nebytových priestorov. Zmenu musia odhlasovať.

Pridaj komentár